Alkalmazkodni kell az új környezethez

Milyen trendeket lát az e-kereskedelmi piacon Pintér Róbert a Corvinus Egyetem adjunktusa, a Reacty Digital tanácsadója, a Kürt Akadémia e-kereskedelmi képviselője?

Az ezredforduló óta foglalkozik hivatásszerűen az infokommunikáció területével és trendjeinek vizsgálatával, jelenleg a kis-és középvállalkozások digitalizációja és az e-kereskedelem kutatása áll érdeklődésének gyújtópontjában. Rendszeres előadó a hazai konferenciákon, ahol újabban a mesterséges intelligenciáról és az e-kereskedelemről beszél leggyakrabban. A 2011-es Ringier Mobile influencer díj nyertese. 2004 óta aktív blogger.

e-kereskedelem

Sokféle e-kereskedelmi toplista jelenik meg mostanában, a Haszon Listák eltér a többitől? Miben?

Pintér Róbert: A GKI Digital listája megpróbálja megbecsülni, hogy Magyarországon mekkora lehet az ONLINE FORGALMA a legnagyobb szereplőknek, akiknek van online kosaras értékesítése. A Depo kiadványa a webshopok látogatottsága alapján közelíti meg a kérdést. A Haszon Listák a magukat internetes- csomagküldőként definiáló cégek hivatalos árbevétel adataiból indul ki, inkább az online-only szereplők vannak a középpontjában. Ezen a listán
számos olyan szereplő jelenik meg, amelyik esetleg a legnagyobb offline szereplők miatt nem látszana, de
képbe kerülnek CSOMAGKÜLDŐS CÉGEK IS. Tehát emiatt szerintem ez egy érdekes, izgalmas lista, amely korábban
nem létezett és jól kiegészíti a többit.

Az Haszon Lista Top600-as E-kereskedelmi listán szereplő cégek lehetőséget kapnak, hogy éljenek a Haszon Listák tagsággal. A lista elkészítése nyilvános cégadatok alapján történik, a rangsort az előző évi nettó árbevétel határozza meg. Azon Magyarországon bejegyzett cégek árbevétele alapján készült, melyek fő tevékenysége internetes csomagküldő kiskereskedelem. Vajon az Ön cége bekerült a legjobbak közé? A teljes lista itt. Csomag-ajánlatunk itt. Módszerről itt.

E-kereskedelmi lista Top5:

  1. Extreme Digital eMag Kft. / 59 331 mFt-
  2. 220volt Magyarország Kft. / 27 736 mFt-
  3. iPon Computer Kft. / 11 945 mFt-
  4. AQUA Optima Kft. / 8 325 mFt-
  5. Modell&Hobby Kft. / 8 073 mFt-

Milyen nagy trendeket lát a piacon, akár listáktól függetlenül is?

P. R.: Infláció, logisztikai nehézségek. Az idei évet meghatározza a MAKROGAZDASÁGI KÖRNYEZET, a háború és post-Covid nyomán előállt gazdasági anomáliák elhúzódása: az infláció, az energiaárak elszabadulása, a logisztikai nehézségek stb. Minden szereplő számára, aki olyan terméket értékesít vagy olyan alkatrészt használ fel, ami a
tengerentúlról származik, nehézségeket jelentenek az ELSZÁLLT KONTÉNERÁRAK is.

Az e-kereskedelem növekedése

P. R.: Az elektronikus kiskereskedelem éves átlagos növekedési üteme 18 ÉS 25 SZÁZALÉK között szokott lenni. Igaz a Covid első évében, 2020-ban duplázódás volt a korábbi növekedési ütemben, a Reacty Digital mérése alapján, ekkor lépte át a piac először a NETTÓ 1000 MILLIÁRD FORINTOT. 2020-ban 10 százalékos volt az online kereskedelemnek a részesedése a TELJES HAZAI KERESKEDELMI FORGALOMBÓL. Május végén publikálta a Reacty Digital a 2021-es számokat, a jó hír az, hogy 2021-ben is sikerült 20 százalék felett tartani a hazai növekedést, annak ellenére, hogy tavalyi évben már nem érvényesült úgy a Covid-hatás, és a piac is egy magasabb bázisról indult.

Szerinted milyen mértékben érinthetik az alábbiak az e-kereskedelmi szereplők életét 2022-ben?

e-kereskedelem

KÜRT – AKADÉMIA E-KER TRENDSPOTTING

2022 áprilisban indította útjára a Kürt Akadémia szakértői mikrokérdőíves e-kereskedelem trendfigyelő kutatását. A kutatás eredménye alapján a legmeghatározóbb trendek, amik a hazai e-kereskedelemre 2022-ben hatással lehetnek idehaza a szakértők szerint:
Infláció (4,55) → Üzemanyag árak emelkedése (4,22)
Munkabérek emelkedése (4) → Csomagautomaták gyors terjedése (4)


Fogyasztói szokások változása

A leglényegesebb, hogy ma már MINDENT VÁSÁRLUNK ONLINE, amit eddig nem. Ruházati terméket, cipőt, FMCG termékeket, lakberendezési eszközöket stb. Az emberek számára egyre hétköznapibbá válik az e-kereskedelem-ben történő vásárlás, nem csak az év végi ünnepekor, hanem sokan HETI, HAVI RENDSZERESSÉGGEL vásárolnak az interneten és olyan
termékkategóriákból is, amiktől korábban idegenkedtek. Ezzel párhuzamosan a készpénzzel való fizetés online rendelés esetén visszaszorulóban van, talán ez az egyik legfontosabb változás, amit a koronavírus idézett elő.

Teljeskörű logisztikai szolgáltatások

Az e-kereskedelem háttér-technológiája is átalakul. A szereplők közötti adatkapcsolatok és IT integráció alapelvárássá válik. Terjed az automatizáció, amit részben a munkaerőhiány hajt. Idehaza is terjednek a FULFILLMENT SZOLGÁLTATÁSOK, így a kereskedők ki tudják szervezni a teljes logisztikai folyamatukat. Megjelentek a nemzetközi fulfillment szolgáltatások is, melyek a hazai kereskedők nemzetközi piacra-lépését segíti elő.

Új szereplők

Az világos, hogy az elmúlt években az EXTREME DIGITAL ÉS AZ EMAG ÖSSZEOLVADÁSA az egyik legfontosabb fejlemény volt. Látszik, hogy nőnek fel a közép-európai nagyok, mint pl. az Alza vagy az eCipő. A legnagyobb
nemzetközi szereplők sikere azon is múlik, mennyire veszik figyelembe a hazai sajátosságokat. Például utánvéttel szeretünk fizetni, a magyar nyelvű ügyfélszolgálatot részesítjük előnyben, nagyon ár érzékenyek vagyunk stb. A listán belül is érdekes megfigyelni azokat a, termékkategóriákat, ahol ERŐSEBB ONLINE TERJESZKEDÉS figyelhető meg, például egyre több a világításokkal, ledekkel foglalkozó webshop. Ennek oka lehet, hogy kis csomagokat és
viszonylag nagy kosárértékkel tudnak árusítani. De ez figyelhető meg a táplálékkiegészítők esetében is és
a kozmetikai termékeknél, és autóalkatrészeknél is.

e-kereskedelem

Szigorúbb szabályozás

2010-es évek vége a GDPR RENDELETTŐL volt hangos. Az Európai Unió több területen is változtatja a szabályozást, pl. a külföldről rendelt termékekkel kapcsolatos ÁFA és vámkezelés megváltozott, a fizetéseknél kötelező lett a kétfaktoros azonosítás, és a legfrissebb, hogy az Európai Unió megváltoztatta az ügyfél értékelések megjelentetésének és az akciós
árak számolásának módját. A szabály az, hogy az elmúlt 30 nap legalacsonyabb árából indulhatsz ki akciózáskor. A másik új EU szabályozás, a VÁSÁRLÓI VÉLEMÉNYEK MEGJELENÍTÉSE (értékelések, beírások, satöbbi). Ez is kicsit szürke zóna, mert vannak, akik fizetett bértollnokokkal, véleményeknek álcázott saját termékleírásokkal, csak látszólag független influenszerekkel dolgoznak. Ezt próbálja megváltoztatni most a szabályozás.

Csomagpontok terjedése

Alapvetően a magyar emberek a FUTÁRRAL VALÓ HÁZHOZSZÁLLÍTÁST részesítik előnyben, de a csomagpontra való kiszállításnak a népszerűsége az elmúlt öt évben nőtt. Ez egy push, nem pedig egy pull típusú növekedés, tehát nem a FOGYASZTÓI IGÉNY GENERÁLJA, hanem a szolgáltatók fejlesztései. Nagyon sok helyen megjelennek a csomagautomaták, mint átvételi lehetőség, és szerintem sok ember fog ezzel megpróbálkozni. Ha az országban csak 800-1000 darab csomagpont van, akkor feltehető, hogy a nagyon sűrűn lakott területeket leszámítva macerás lesz oda a vásárlónak elmenni, mert nem esik útba. Ezen változtat most a CSOMAGAUTOMATA HÁLÓZATOK ROBBANÁSSZERŰ TERJEDÉSE, óriási beruházások vannak ezen a fronton.

Ha egy mondatban kellene összefoglalni? Mire figyeljenek az e-kereskedők?

P. R.: Úgy fejlődjenek és fejlesszenek, hogy közben az általános gazdasági környezet (pl. infláció, a növekvő energia árak és emelkedő munkabérek) se veszélyeztessék a tartós működést. Ez az év kevésbé az e-kereskedelemről szól, mintsem arról, hogy MINDENKINEK ADAPTÁLÓDNIA KELL ehhez az új gazdasági környezethez.

forrás: Haszon magazin

A Haszon Listákról

Magazinunk melléklete azzal a céllal jött létre, hogy különböző iparágak legfontosabb szereplőit rangsorolja egy listában. Az első ilyen lista az egészségügyet ölelte fel. Most az e-kereskedelem van a középpontban. A lista
elkészítése nyilvános cégadatok alapján történik, a rangsort az előző évi nettó árbevétel határozza meg. Azon Magyarországon bejegyzett cégek árbevétele alapján készült, melyek fő tevékenysége internetes csomagküldő kiskereskedelem. Így az árbevétel alapú e-kereskedelmi toplistába nem kerültek be olyan cégek, melyek árbevételük
nagyobb része feltételezhetően nem internetes csomagküldő tevékenységbő származik, bár esetleg jelentős e-kereskedelmi forgalmat érnek el. Így nem kerültek be többek között azok a társaságok sem, melyek elsősorban nagykereskedőként, gyártóként működnek, illetve azok a kiskereskedők sem, melyek árbevételük döntő többségét
offline kereskedelemmel szerzik.

Figyelem! A listán szereplő cégek lehetőséget kapnak, hogy éljenek a Haszon Listák tagsággal, ami tartalmaz online és offline megjelenéseket a Haszon magazinban, kiemelést az e-kereskedelmi listán és egy üzleti közösség tagja is lehet, aki kihasználja az általunk felkínált szolgáltatásokat.

Töltse ki űrlapunkat!

    Kedves Felhasználó!

    Lehetősége van, van adatainak pontosítására, ingyenesen egy weboldal link és egy címke (tag) beállítására. Nézze meg csomagajánlatainkat, további lehetőségeket kínálunk a Top 1000 cégnek, melyekkel jobban ki tud emelkedni és szakmai információkhoz juthat.