Milyen trendeket lát az e-kereskedelmi piacon Pintér Róbert a Corvinus Egyetem adjunktusa, a Reacty Digital tanácsadója, a Kürt Akadémia e-kereskedelmi képviselője?
Az ezredforduló óta foglalkozik hivatásszerűen az infokommunikáció területével és trendjeinek vizsgálatával, jelenleg a kis-és középvállalkozások digitalizációja és az e-kereskedelem kutatása áll érdeklődésének gyújtópontjában. Rendszeres előadó a hazai konferenciákon, ahol újabban a mesterséges intelligenciáról és az e-kereskedelemről beszél leggyakrabban. A 2011-es Ringier Mobile influencer díj nyertese. 2004 óta aktív blogger.

Sokféle e-kereskedelmi toplista jelenik meg mostanában, a Haszon Listák eltér a többitől? Miben?
Pintér Róbert: A GKI Digital listája megpróbálja megbecsülni, hogy Magyarországon mekkora lehet az ONLINE FORGALMA a legnagyobb szereplőknek, akiknek van online kosaras értékesítése. A Depo kiadványa a webshopok látogatottsága alapján közelíti meg a kérdést. A Haszon Listák a magukat internetes- csomagküldőként definiáló cégek hivatalos árbevétel adataiból indul ki, inkább az online-only szereplők vannak a középpontjában. Ezen a listán
számos olyan szereplő jelenik meg, amelyik esetleg a legnagyobb offline szereplők miatt nem látszana, de
képbe kerülnek CSOMAGKÜLDŐS CÉGEK IS. Tehát emiatt szerintem ez egy érdekes, izgalmas lista, amely korábban
nem létezett és jól kiegészíti a többit.
Az Haszon Lista Top600-as E-kereskedelmi listán szereplő cégek lehetőséget kapnak, hogy éljenek a Haszon Listák tagsággal. A lista elkészítése nyilvános cégadatok alapján történik, a rangsort az előző évi nettó árbevétel határozza meg. Azon Magyarországon bejegyzett cégek árbevétele alapján készült, melyek fő tevékenysége internetes csomagküldő kiskereskedelem. Vajon az Ön cége bekerült a legjobbak közé? A teljes lista itt. Csomag-ajánlatunk itt. Módszerről itt.
E-kereskedelmi lista Top5:
- Extreme Digital eMag Kft. / 59 331 mFt-
- 220volt Magyarország Kft. / 27 736 mFt-
- iPon Computer Kft. / 11 945 mFt-
- AQUA Optima Kft. / 8 325 mFt-
- Modell&Hobby Kft. / 8 073 mFt-
Milyen nagy trendeket lát a piacon, akár listáktól függetlenül is?
P. R.: Infláció, logisztikai nehézségek. Az idei évet meghatározza a MAKROGAZDASÁGI KÖRNYEZET, a háború és post-Covid nyomán előállt gazdasági anomáliák elhúzódása: az infláció, az energiaárak elszabadulása, a logisztikai nehézségek stb. Minden szereplő számára, aki olyan terméket értékesít vagy olyan alkatrészt használ fel, ami a
tengerentúlról származik, nehézségeket jelentenek az ELSZÁLLT KONTÉNERÁRAK is.
Az e-kereskedelem növekedése
P. R.: Az elektronikus kiskereskedelem éves átlagos növekedési üteme 18 ÉS 25 SZÁZALÉK között szokott lenni. Igaz a Covid első évében, 2020-ban duplázódás volt a korábbi növekedési ütemben, a Reacty Digital mérése alapján, ekkor lépte át a piac először a NETTÓ 1000 MILLIÁRD FORINTOT. 2020-ban 10 százalékos volt az online kereskedelemnek a részesedése a TELJES HAZAI KERESKEDELMI FORGALOMBÓL. Május végén publikálta a Reacty Digital a 2021-es számokat, a jó hír az, hogy 2021-ben is sikerült 20 százalék felett tartani a hazai növekedést, annak ellenére, hogy tavalyi évben már nem érvényesült úgy a Covid-hatás, és a piac is egy magasabb bázisról indult.
Szerinted milyen mértékben érinthetik az alábbiak az e-kereskedelmi szereplők életét 2022-ben?

KÜRT – AKADÉMIA E-KER TRENDSPOTTING
2022 áprilisban indította útjára a Kürt Akadémia szakértői mikrokérdőíves e-kereskedelem trendfigyelő kutatását. A kutatás eredménye alapján a legmeghatározóbb trendek, amik a hazai e-kereskedelemre 2022-ben hatással lehetnek idehaza a szakértők szerint:
→ Infláció (4,55) → Üzemanyag árak emelkedése (4,22)
→ Munkabérek emelkedése (4) → Csomagautomaták gyors terjedése (4)
Fogyasztói szokások változása
A leglényegesebb, hogy ma már MINDENT VÁSÁRLUNK ONLINE, amit eddig nem. Ruházati terméket, cipőt, FMCG termékeket, lakberendezési eszközöket stb. Az emberek számára egyre hétköznapibbá válik az e-kereskedelem-ben történő vásárlás, nem csak az év végi ünnepekor, hanem sokan HETI, HAVI RENDSZERESSÉGGEL vásárolnak az interneten és olyan
termékkategóriákból is, amiktől korábban idegenkedtek. Ezzel párhuzamosan a készpénzzel való fizetés online rendelés esetén visszaszorulóban van, talán ez az egyik legfontosabb változás, amit a koronavírus idézett elő.
Teljeskörű logisztikai szolgáltatások
Az e-kereskedelem háttér-technológiája is átalakul. A szereplők közötti adatkapcsolatok és IT integráció alapelvárássá válik. Terjed az automatizáció, amit részben a munkaerőhiány hajt. Idehaza is terjednek a FULFILLMENT SZOLGÁLTATÁSOK, így a kereskedők ki tudják szervezni a teljes logisztikai folyamatukat. Megjelentek a nemzetközi fulfillment szolgáltatások is, melyek a hazai kereskedők nemzetközi piacra-lépését segíti elő.
Új szereplők
Az világos, hogy az elmúlt években az EXTREME DIGITAL ÉS AZ EMAG ÖSSZEOLVADÁSA az egyik legfontosabb fejlemény volt. Látszik, hogy nőnek fel a közép-európai nagyok, mint pl. az Alza vagy az eCipő. A legnagyobb
nemzetközi szereplők sikere azon is múlik, mennyire veszik figyelembe a hazai sajátosságokat. Például utánvéttel szeretünk fizetni, a magyar nyelvű ügyfélszolgálatot részesítjük előnyben, nagyon ár érzékenyek vagyunk stb. A listán belül is érdekes megfigyelni azokat a, termékkategóriákat, ahol ERŐSEBB ONLINE TERJESZKEDÉS figyelhető meg, például egyre több a világításokkal, ledekkel foglalkozó webshop. Ennek oka lehet, hogy kis csomagokat és
viszonylag nagy kosárértékkel tudnak árusítani. De ez figyelhető meg a táplálékkiegészítők esetében is és
a kozmetikai termékeknél, és autóalkatrészeknél is.

Szigorúbb szabályozás
2010-es évek vége a GDPR RENDELETTŐL volt hangos. Az Európai Unió több területen is változtatja a szabályozást, pl. a külföldről rendelt termékekkel kapcsolatos ÁFA és vámkezelés megváltozott, a fizetéseknél kötelező lett a kétfaktoros azonosítás, és a legfrissebb, hogy az Európai Unió megváltoztatta az ügyfél értékelések megjelentetésének és az akciós
árak számolásának módját. A szabály az, hogy az elmúlt 30 nap legalacsonyabb árából indulhatsz ki akciózáskor. A másik új EU szabályozás, a VÁSÁRLÓI VÉLEMÉNYEK MEGJELENÍTÉSE (értékelések, beírások, satöbbi). Ez is kicsit szürke zóna, mert vannak, akik fizetett bértollnokokkal, véleményeknek álcázott saját termékleírásokkal, csak látszólag független influenszerekkel dolgoznak. Ezt próbálja megváltoztatni most a szabályozás.
Csomagpontok terjedése
Alapvetően a magyar emberek a FUTÁRRAL VALÓ HÁZHOZSZÁLLÍTÁST részesítik előnyben, de a csomagpontra való kiszállításnak a népszerűsége az elmúlt öt évben nőtt. Ez egy push, nem pedig egy pull típusú növekedés, tehát nem a FOGYASZTÓI IGÉNY GENERÁLJA, hanem a szolgáltatók fejlesztései. Nagyon sok helyen megjelennek a csomagautomaták, mint átvételi lehetőség, és szerintem sok ember fog ezzel megpróbálkozni. Ha az országban csak 800-1000 darab csomagpont van, akkor feltehető, hogy a nagyon sűrűn lakott területeket leszámítva macerás lesz oda a vásárlónak elmenni, mert nem esik útba. Ezen változtat most a CSOMAGAUTOMATA HÁLÓZATOK ROBBANÁSSZERŰ TERJEDÉSE, óriási beruházások vannak ezen a fronton.
Ha egy mondatban kellene összefoglalni? Mire figyeljenek az e-kereskedők?
P. R.: Úgy fejlődjenek és fejlesszenek, hogy közben az általános gazdasági környezet (pl. infláció, a növekvő energia árak és emelkedő munkabérek) se veszélyeztessék a tartós működést. Ez az év kevésbé az e-kereskedelemről szól, mintsem arról, hogy MINDENKINEK ADAPTÁLÓDNIA KELL ehhez az új gazdasági környezethez.
forrás: Haszon magazin
A Haszon Listákról
Magazinunk melléklete azzal a céllal jött létre, hogy különböző iparágak legfontosabb szereplőit rangsorolja egy listában. Az első ilyen lista az egészségügyet ölelte fel. Most az e-kereskedelem van a középpontban. A lista
elkészítése nyilvános cégadatok alapján történik, a rangsort az előző évi nettó árbevétel határozza meg. Azon Magyarországon bejegyzett cégek árbevétele alapján készült, melyek fő tevékenysége internetes csomagküldő kiskereskedelem. Így az árbevétel alapú e-kereskedelmi toplistába nem kerültek be olyan cégek, melyek árbevételük
nagyobb része feltételezhetően nem internetes csomagküldő tevékenységbő származik, bár esetleg jelentős e-kereskedelmi forgalmat érnek el. Így nem kerültek be többek között azok a társaságok sem, melyek elsősorban nagykereskedőként, gyártóként működnek, illetve azok a kiskereskedők sem, melyek árbevételük döntő többségét
offline kereskedelemmel szerzik.
Figyelem! A listán szereplő cégek lehetőséget kapnak, hogy éljenek a Haszon Listák tagsággal, ami tartalmaz online és offline megjelenéseket a Haszon magazinban, kiemelést az e-kereskedelmi listán és egy üzleti közösség tagja is lehet, aki kihasználja az általunk felkínált szolgáltatásokat.