Izzik a magyar e-kereskedelmi piac

Hogyan fejlődhet tovább a magyar e-kereskedelem? Várkonyi Balázzsal, a legnagyobb piaci szereplőnek számító eMAG-Extreme Digital ügyvezetőjével járjuk körbe a kérdést.

Az Emag-Extreme Digital vezérigazgatója, az Extreme Digital társalapítója. 1994-ben, még gimnazistaként használt számítógépekkel kezdett kereskedni, majd Extreme Computer néven nyitott belvárosi boltot. 2001-ben, 21 évesen önerőből alapította az Extreme Digitalt üzlettársával, Kelemen Gyulával. Egy néhány négyzetméteres üzlethelyiségből indulva váltak az ország piacvezető webáruházává. A cég 8 országban van jelen, online kereskedelmi és logisztikai rendszere számos díjat és elismerésben részesült. A vezetése alatt a két piacvezető e-kereskedelmi márka az eMAG és az Extreme Digital 2022-ben egyesült Magyarországon egy platformá.

Várkonyi_Balázs_emag

COVID19 járvány miatt elképesztő bővülést produkált a magyar online e-kereskedelem, tavaly viszont megtorpant a növekedés. Meglepődött?

Várkonyi Balázs: A pandémia évében örültünk annak, hogy a Black Friday és a karácsonyi szezon meghosszabbodott, hiszen a szektor forgalma szinte EGYIK HÓNAPRÓL A MÁSIKRA 2,5-3-SZOROSÁRA NÖVEKEDETT. Azt gondoltuk, hogy ez a növekedési tendencia innentől kezdve tartósan fenntartható lesz, hiszen a magyar emberek rákaptak az online vásárlásra. Azt reméltük, behozhatjuk a nyugat-európai piaccal szembeni jelentős lemaradásunkat. Arrafelé ugyanis a teljes kiskereskedelmi forgalomból már 20-25 százalékot hasít ki az online kiskereskedelem, nálunk viszont csak 9-10 százalékos az arány. Ehhez képest 2021-ben VISSZARENDEZŐDÉST TAPASZTALHATTUNK a piacon. Azonban panaszra azért nincs okunk, két év átlagát nézve a bővülés így is jelentős.

Úgy hírlik, nyakunkon a recesszió. Milyenek az ágazat idei kilátásai?

V. B.: Az elmúlt évek tapasztalata szerint az, hogy éppen csökken vagy stagnál a gazdaság, az online kereskedelemre
nem hat direktben, hiszen például az eMAG.hu-n olyan cikkeket vásárolnak az emberek, amelyek beszerzéséről csak utoljára mondanak le. Azért idén kisebb, mindössze 10-20 SZÁZALÉKOS BŐVÜLÉSRE számítok: a torta mérete zsugorodni fog, az online értékesített termékek darabszáma várhatóan stagnál vagy csökken 2022-ben, az árbevétel alakulása viszont a gyorsan változó árak miatt kérdéses. Ennek ellenére az online e-kereskedők piacszerzése még ilyen körülmények között is jelentős maradhat, a CSÖKKENÉS A HAGYOMÁNYOS ÜZLETEKBEN csapódik majd le számottevően. Azonban az online vásárlók számának jelentős növekedése itthon már nem várható, hiszen akit online el lehetett érni, aki ilyen módon hajlandó vásárolni, az az elmúlt években már megjelent a piacon. A fő változás így szerintem inkább az lehet, hogy akik eddig élményszerűen vásároltak online, INNENTŐL MÁR NAPI SZINTEN fogják ezt megtenni, ami az élelmiszer, a napicikk és a divat szegmens erősödésével járhat.


Az eMAG-Extreme Digital 59 331 millió forintos nettó árbevétellel a Haszon Lista Top600-as E-kereskedelmi lista első helyén végzett. A listán szereplő cégek lehetőséget kapnak, hogy éljenek a Haszon Listák tagsággal. Vajon az Ön cége bekerült a legjobbak közé? A teljes lista itt. Csomag-ajánlatunk itt. Módszerről itt.


Átalalkulhat ettől a webáruházak rangsora?

V. B.: A magyar e-kereskedelmi piacon a MŰSZAKICIKK-KERESKEDŐK TÚL VOLTAK REPREZENTÁLVA. Öt éve még minden felmérés azt mutatta, hogy a legnagyobb játékosok ezzel a termékkörrel foglalkoznak, miközben a teljes
magyar kiskereskedelmi forgalomból a műszaki cikkek NAGYJÁBÓL 10 SZÁZALÉKOT TESZNEK KI. A kiskereskedelmi
forgalom legnagyobb részét adó élelmiszer és napicikk-szektor súlyosan le volt maradva, ám a helyzet változik, hiszen a legnagyobb szereplők között már ott vannak e szektor képviselői is, mint például a TESCO VAGY A KIFLI.HU. E változás miatt döntöttünk mi is úgy többek között, hogy átalakítjuk az eMAG kínálatát.

Várkonyi_Balázs_emag

Az elmúlt évek fellendülésének mi volt a legfontosabb hozadéka és mi az, amiben a piac elmaradt a várakozásoktól?

V. B.: A legfontosabb pozitív hatásnak az online kereskedők iránti BIZALOM ERŐSÖDÉSÉT tartom. Ezt mutatja,
hogy durván, 20 százalékra ugrott a kártyás fizetések aránya az online kereskedelemben, ami az online megrendelt, ám boltban kifizetett vásárlásokkal együtt már eléri a 60 százalékot. A másik markáns változás a FOGYASZTÓI MAGATARTÁS ÁTALAKULÁSA. Ma már nem azért vásárolnak online az emberek, mert az csak olcsóbb, hanem mert kényelmes, mert gyorsabb sok esetben. Az ár a felmérések szerint már csak a második, harmadik, negyedik legfontosabb szempont, a legfontosabb a szolgáltatások minősége. Amiben viszont nagyobb változást reméltem, az a logisztika. Azt gondoltam, hogy a hagyományos boltok helyett a házhoz szállítás vagy a csomagautomaták
nagyobb szerephez jutnak, ám a magyar fogyasztók még mindig a HIBRID MEGOLDÁST RÉSZESÍTIK ELŐNYBEN,
azaz online rendelnek és az a kiszemelt árucikket hagyományos üzletben veszik át és fizetik ki.

Kicsik és nagyok egyformán profitáltak az e-kereskedelem gyarapodásából?

V. B.: A pandémia egyértelműen a multik és nagyszereplők malmára hajtotta a vizet. Az online hirdetési felületek megdrágultak, így a kis- és közepes vállalkozások kisebb jelenlétet tudnak elérni. Ezért aztán a nagy cégek a piac változásait kihasználva nagyot tudtak nőni, a kicsik meg kisebbet. A helyzeten talán AZ ONLINE PIACTEREK VÁLTOZTATHATNAK, de itt sem árt résen lenni! A multinacionális online kereskedőóriások a következő években rázúdítják a fogyasztókra a saját piactereiken összegyűjtött beszállítóikat, ami komoly ütés lehet az egyedül boldogulni igyekvő magyar cégek számára. Nincs mese, üzleti modellváltásra lesz szükség és a saját márkaépítés mellett más hirdetési, piacra jutási lehetőségeket is meg kell ragadni.

Úgy hírlik, hamarosan megjelenik a magyar e-kereskedelem piacon az Amazon. Felforgatja ez az erőviszonyokat?

V. B.: Magyarország különösen JÓ TESZTPIAC az online kereskedők számára, hiszen európai ország ugyan, de kis méretű, így gyors és jó minőségű szolgáltatásokkal lehet kísérletezni. Ennek megfelelően izzik is a piac, a környékünkön SORRA JELENNEK MEG A NAGY JÁTÉKOSOK. A legnagyobbak viszont attól, hogy nincs magyar leányvállalatuk,
még itt vannak, elég csak rápillantani azokra a kutatásokra, hogy mely online kereskedőcégek a legismertebbek nálunk. Egy biztos: a következő években eltűnik az a megoldás, hogy EU ide vagy oda, a gyártók más terméket adnak a német, és mást a magyar fogyasztóknak. Az úgynevezett crossborder kereskedőcégek jelenléte tehát erősödni fog.

Várkonyi_Balázs_emag

Ilyen helyzetben mit tehetnek a kisebb e-kereskedők?

V. B.: Helyi megoldásokra van szükség, amelyeket egy külföldről működő multi nem tud megadni. Ilyenek például a CSOMAGAUTOMATA hálózathoz való csatlakozás, a saját bolt, a GYORS KISZÁLLÍTÁS bevezetése, a jól működő magyar nyelvű ügyfélszolgálat. Ezeket a megoldásokat persze minden vállalkozás nem tudja megfelelő színvonalon nyújtani, így felértékelődhet az ONLINE PIACTEREK szerepe, amelyek mindezt tudják biztosítani beszállítóiknak.

Mik lehetnek a következő évek legfontosabb e-kereskedelmi trendjei?

V. B.: Nagy újdonság nem várható. A legfontosabb: mobile vagy inkább app first, azaz a fogyasztó egyre inkább azt
várja, hogy MINDENT EGY HELYEN, leginkább egy mobilapplikációban intézhessen. Ez egyébként nem csak a vevőnek,
de az eladónak is hasznos, így egyre többen plusz kedvezményekkel igyekeznek az appok használatára ösztönözni
a vevőiket. A másik változás a logisztika felgyorsulása lehet: a napon belüli, pár óra alatti kiszállítás ma még Magyarországon nem valós e-kereskedelem piaci igény, de látva a világban tapasztalható trendeket, várható, hogy NÁLUNK IS EZ LEHET A JÖVŐ. Ezeken felül a visszáru-szolgáltatások fejlődését és a csomagautomaták további térhódítását várom.

forrás: Haszon magazin

A HASZON LISTÁKRÓL

Magazinunk melléklete azzal a céllal jött létre, hogy különböző iparágak legfontosabb szereplőit rangsorolja egy listában. Az első ilyen lista az egészségügyet ölelte fel. Most az e-kereskedelem van a középpontban. A lista
elkészítése nyilvános cégadatok alapján történik, a rangsort az előző évi nettó árbevétel határozza meg. Azon Magyarországon bejegyzett cégek árbevétele alapján készült, melyek fő tevékenysége internetes csomagküldő kiskereskedelem. Így az árbevétel alapú e-kereskedelmi toplistába nem kerültek be olyan cégek, melyek árbevételük
nagyobb része feltételezhetően nem internetes csomagküldő tevékenységbő származik, bár esetleg jelentős e-kereskedelmi forgalmat érnek el. Így nem kerültek be többek között azok a társaságok sem, melyek elsősorban nagykereskedőként, gyártóként működnek, illetve azok a kiskereskedők sem, melyek árbevételük döntő többségét
offline kereskedelemmel szerzik.

Figyelem! A listán szereplő cégek lehetőséget kapnak, hogy éljenek a Haszon Listák tagsággal, ami tartalmaz online és offline megjelenéseket a Haszon magazinban, kiemelést az e-kereskedelmi listán és egy üzleti közösség tagja is lehet, aki kihasználja az általunk felkínált szolgáltatásokat.

Töltse ki űrlapunkat!

    Kedves Felhasználó!

    Lehetősége van, van adatainak pontosítására, ingyenesen egy weboldal link és egy címke (tag) beállítására. Nézze meg csomagajánlatainkat, további lehetőségeket kínálunk a Top 1000 cégnek, melyekkel jobban ki tud emelkedni és szakmai információkhoz juthat.